4



Idag tänker jag visa er med en bild-tutorial hur man kan piffa upp en gammal tavla till någonting helt nytt!

(Fick inspirationen från dessa som jag lagt upp tidigare)

Du behöver
> En gammal tavla
> En bit tyg i valfri färg
> Lim som man kan limma trä och textilier med
> Strykjärn
> Vit penna
> Sax





Du tar en gammal tavla av något slag (det här är någon gammal tavla från dollarstore som bara legat och skräpat hemma i princip) och delar upp den. Du tar alltså bort baksidan, motivet samt glaset (nu hade inte jag något glas).





Sen klipper du ut en liten bit tyg i valfri färg. Jag klippte lite i ett gammalt lakan!





Sen plockar du fram strykjärnet och stryker din lilla tygbit en stund, utifall det är skrynkligt
(som mitt var).





Sen väljer du ett motiv som du vill sätta inuti tavlar. Jag tog en rosett som jag gjort av hamapärlor.



Bilderna tog slut här, blev väl lat med kameran haha. Men du lägger bakside-plattan på din tygbit och ritar av med den vita pennan, så att du ser var du ska klippa - sen klipper du där.



Nu ska du ta limmet och limma runt kanterna på din lilla tygbit och pressa fast den på bakside-platten. Därefter limmar du likadant fast runt ramen och trycker sedan bakside-plattan (med din ditlimmade tygbit på) in i ramen. Har du en glasskiva innan ska du naturligtvis pressa in den först.



Sen tar du ditt motiv, vad du än valt (tänk på att välja ett väldigt tunnt motiv om du har en glasruta, annars kommer bakside-skivan inte att kunna tryckas in som den ska och allt blir konstigt) och limmar fast det i mitten eller hur du har tänkt. Detta steg lär du göra innan du sätter dit glaset om du har ett sånt.



Såhär tjusig blev min!




For todays christmas tip, I'm showing you guys how to create a new painting out of an old painting! Isn't it fancy?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0